VENTE EN LIGNE
Beaux-arts canadiens
2e séance

novembre 02 - novembre 30, 2023

DÉTAILS DU LOT
Cette séance est fermée aux enchères.
Enchère actuelle: 45 000 $ CAD
Historique des enchères
# de palette Date Prix

919617 29 nov. 2023 | 11 : 44 : 43 45 000 $ Enchère automatique

919637 29 nov. 2023 | 11 : 42 : 21 42 500 $

919617 29 nov. 2023 | 07 : 13 : 21 40 000 $ Enchère automatique

919637 29 nov. 2023 | 06 : 57 : 21 37 500 $ Enchère automatique

919617 29 nov. 2023 | 06 : 54 : 39 35 000 $ Enchère automatique

919637 29 nov. 2023 | 06 : 54 : 38 32 500 $ Enchère automatique

919617 28 nov. 2023 | 15 : 40 : 24 30 000 $ Enchère automatique

919637 28 nov. 2023 | 15 : 40 : 22 27 500 $ Enchère automatique

919617 28 nov. 2023 | 14 : 05 : 22 25 000 $ Enchère automatique

919637 28 nov. 2023 | 13 : 51 : 06 22 500 $ Enchère automatique

919617 28 nov. 2023 | 13 : 43 : 21 20 000 $

919637 28 nov. 2023 | 13 : 40 : 40 19 000 $

919617 23 nov. 2023 | 05 : 55 : 19 18 000 $

La liste de l'historique des enchères a été mise à jour le: jeudi, 09 mai 2024 | 15h 55m 39s

LOT 324

ALC CGP G7 OSA RCA RSA
1882 - 1974
Canadien

Birches
huile sur panneau
signé et au verso signé, titré, daté Février 1921 et inscrit « Cacouna » et « 12 »
8 1/2 x 10 1/2 po, 21.6 x 26.7 cm

Estimation : 20 000 $ - 30 000 $ CAD

Vendu pour : $55,250

Exposition à :

PROVENANCE
Collection privée, Toronto

BIBLIOGRAPHIE
Ross King, Defiant Spirits, The Modernist Revolution of the Group of Seven, 2010, page 357


“His interest in his home province refreshed, early in February 1921 Jackson set off on a sketching expedition in what he called ‘The French part of Quebec.’ He went to the village of Cacouna, near Riviere-de-Loup, on the south shore of the St. Lawrence, two hundred kilometers northeast of Quebec City. ‘A nice cool spot I expect,’ he wrote to Catherine Breithaupt before departing, ‘but if Canadians can live there, Canadians can paint there.’”

-- Ross King - Defiant Spirits

This fascinating oil sketch was created at a key moment of the Group of Seven, and showcases Jackson’s exploration of their new Canadian aesthetic. It was produced in deep winter on a return to his native Quebec following his move to Toronto in 1913, and his time as both an infantryman and official war artist in WW1. In it, Jackson explores a daring minimalism, successfully reducing the composition to the rhythms of the bare birches paired with their undulating shadows. Texture, here, is also paramount, with Jackson’s gestural handling of the paint evoking a palpable, tactile volume in the drifted snow. This same year would mark the Group’s second official exhibition at the Art Gallery of Toronto, and their on-going redefinitions of Canadian art.


Tous les prix affichés sont en dollars canadiens.


Bien que nous ayons pris soin d’assurer l’exactitude de l’information publiée, des erreurs ou omissions peuvent se produire. Toute enchère est soumise à nos modalités et conditions de vente. Les enchérisseurs doivent s’assurer qu’ils sont satisfaits de la condition du lot avant d’enchérir. Les rapports de condition sont disponibles sur demande.