DÉTAILS DU LOT
Cette séance est fermée aux enchères.
Enchère actuelle: 19 000 $ CAD
Historique des enchères
# de palette Date Prix

29808 28 nov. 2019 | 09 : 58 : 30 19 000 $

11165 28 nov. 2019 | 09 : 56 : 42 18 000 $

29808 27 nov. 2019 | 23 : 25 : 28 17 000 $ Enchère automatique

38283 27 nov. 2019 | 16 : 37 : 04 16 000 $

29808 27 nov. 2019 | 12 : 56 : 04 15 000 $

22425 27 nov. 2019 | 09 : 45 : 16 14 000 $ Enchère automatique

29808 16 nov. 2019 | 03 : 30 : 16 13 000 $

22425 08 nov. 2019 | 17 : 49 : 09 12 000 $ Enchère automatique

La liste de l'historique des enchères a été mise à jour le: dimanche, 19 mai 2024 | 11h 21m 03s

LOT 203

AANFM AUTO CAS QMG RCA SAAVQ SAPQ
1924 - 2001
Canadien

Sans titre
huile sur toile sur panneau
signé et au verso signé, daté et inscrit
21 1/2 x 19 po, 54.6 x 48.3 cm

Estimation : 15 000 $ - 25 000 $ CAD

Vendu pour : $23,750

Exposition à :

PROVENANCE
Collection of Léon Bellefleur
By descent to a Private Collection, England
Sold sale of Post-War & Contemporary Art, Heffel Fine Art Auction House, November 22, 2012, lot 10
Private Collection, Montreal

BIBLIOGRAPHIE
Robert Enright, Marcelle Ferron: Monograph, 2008, page 10


After her studies at the École des beaux-arts in Quebec City and the École du Meuble in Montreal, Marcelle Ferron was introduced to the possibilities of abstraction by fellow painter Paul Émile Borduas. She eventually joined his entourage, a circle of artists that would later be known as the Automatists and who published the 1948 Refus Global manifesto. The Refus global signaled not only an important cultural shift in Quebec society, but also encouraged artists towards a more expressive and instinctive approach to technique and a liberation from figurative art. The restlessness and bravado of the Automatist movement are visible in this work that bridges two of Ferron's strongest periods. While drawing on the rhythmic staccatos of her 1950s pieces, this work also anticipates the more ample swathes of colour and larger formats that are iconic of her 1960s production. Here, Ferron carefully arranges an ensemble of richly-coloured planes, creating a luminous mosaic. To cite art critic and curator Robert Enright ''From the beginning, she indicated an instinct for structure over gesture and a predilection for shape over line.''


Tous les prix affichés sont en dollars canadiens.


Bien que nous ayons pris soin d’assurer l’exactitude de l’information publiée, des erreurs ou omissions peuvent se produire. Toute enchère est soumise à nos modalités et conditions de vente. Les enchérisseurs doivent s’assurer qu’ils sont satisfaits de la condition du lot avant d’enchérir. Les rapports de condition sont disponibles sur demande.